کانتینر در اصل یک جعبه فلزی است که دارای ابعادی متناسب با استاندارهای جهانی است. ابعاد استانداری که در دنیا برای آن تعریف شده است عبارت است از 20 فوت و 40 فوت.

کانتینرها برای حمل و نقل بار تولید و استفاده می شوند. این محصولات دارای بدنه فلزی می باشند. که کف آنها با استفاده از چوب ساخته می شود. چوب های استفاده شده در کف آن را پالت می نامند که در حقیقت چوب روغن اندود است.

برای جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی در مقابل رطوبت هوا بدنه خارجی آن را با ضد زنگ عایق کاری می کنند. کانتینرها در تمام روش های حمل و نقل هوایی ، زمینی و دریایی استفاده می شوند. در حقیقت کانتینر اتاقک های فلزی هستند که همچنین برای نگهداری لوازم و وسایل  کالا بکار می رود.

کانتینر 20 فوت

کانتینر 20 فوت یکی از سایزهای استاندارد در تولید کانتین می باشد. 20 فوت معادل 600 سانتی متر و یا همان 6 متر است. ابعاد کامل محصول برابر است با 600 سانتی متر طول ، 234 سانتی متر عرض و 228 سانتی متر ارتفاع.

کانتینر 40 فوت

سایز استاندارد دیگر محصول ، 40 فوت می باشد. این اندازه معدل 1200 سانتی متر و یا همان 12 می باشد. ابعاد کانتینر 40 فوت برابر است با 1200 سانتی متر طول ، 234 سانتی متر عرض ، و 228 سانتی متر ارتفاع

چند پالت می تواند در یک کانتینر 40 فوتی جای گیرد؟

از نظر انواع پالت های یورو (پالت های اروپایی) که ابعاد آنها 1.2m x 0.8m است ، پایه ظرف 40 فوت می تواند تا 25 بار بسته شدن پالت یورو را حفظ کند تا زمانی که بار از دو طرف آویزان نباشد. به طور کلی ، روش بهینه نصب پالت ها در داخل ظرف یک ردیف در امتداد طول و یک ردیف دیگر در امتداد عرض است. اطلاعات بیشتر. برای نوع پالت استاندارد آمریکایی با ابعاد 40 "x 48" (1.016 متر x 1.219 متر) ، پایه یک ظرف استاندارد 40 فوت می تواند 21 پالت را نگه دارد تا زمانی که بار از دو طرف آویزان نباشد.

حداکثر بار یک کانتینر 40 فوتی چقدر است؟

وزن خالی کانتینر 40 فوت 3،750 کیلوگرم است و می توان آن را تا حداکثر وزن کلی 29 تن (26300 کیلوگرم) بارگیری کرد. اما مقدار محموله ای که می توانید بارگیری کنید ، بستگی زیادی به محدودیت های احتمالی و / یا محدودیت های خط حمل و نقل ، ماهیت بار و جزئیات خاص حمل و نقل دارد. از ماشین حساب متر مکعب ما استفاده کنید و حجم دقیق محموله خود را کشف کنید.

 

انواع کانتینر و کاربردهای آنها

آیا می دانستید که حدود ۹۰ درصد از محموله های جهان توسط کشتی ها جابه جا می شود؟ جای تعجب نیست که برای گنجاندن چنین حجم وسیعی از کالاها، انواع مختلفی از کانتینرهای حمل و نقل در گردش هستند که هر کدام برای اهداف متفاوتی استفاده می شوند. ما در ادامه رایج ترین انواع کانتینر مورد تقاضای بازار را معرفی می کنیم که کاربری های مختلفی نیز دارند.

کانتینر معمولی

این کانتینرها همه منظوره بوده و به عنوان کانتینر خشک نیز معروف هستند. این کانتینرهای حمل و نقل کاملاً محصور، محافظت شده در برابر عناصر و ضد آب و هوا، با سقف، دیواره های جانبی و کف سفت و سخت هستند. کانتینرهای خشک تا حد زیادی رایج ترین نوع کانتینر هستند و به همین دلیل برای بارگیری بیشتر انواع محموله های معمولی استفاده می شوند. علاوه بر این، کانتینرهای همه منظوره می توانند دارای سازگاری هایی مانند کیسه های لاینر یا مخازن فلکسی برای حمل و نقل انواع خاصی از محموله های فله مایع یا محموله های فله خشک باشند.

کانتینر رک تخت

کانتینر رک تخت دارای کناره های جمع شونده است که می توان آن ها را تا کرد و یک قفسه صاف ساخت. دیوارهای انتهایی به اندازه کافی پایدار هستند بطوریکه امکان ایمن سازی محموله را فراهم می کنند، بنابراین برای حمل و نقل کالاهایی با اندازه بزرگ مانند ماشین آلات سنگین، وسایل نقلیه در مسیر، قرقره های بزرگ و مصالح ساختمانی ایده آل هستند. برخی از کانتینرهای رک مسطح ۴۰ فوتی قابلیت حمل ۴۵ تن بار را دارد.

کانتینر سر باز

یک کانتینر با سقف باز دارای یک قسمت قابل تبدیل است که می تواند به طور کامل جدا شود. این نوع برای محموله هایی استفاده می شود که دارای ارتفاع بیش از حد هستند و نمی توانند به راحتی از درب بارگیری شوند، مانند ماشین آلات بلند یا سایر محصولات نهایی سنگین / حجیم که جابجایی و بارگیری آنها فقط با جرثقیل یا پل نورد قابل انجام است. کانتینرهای روباز دارای حلقه های اتصالی به ریل های جانبی بالا و پایین و ستون های گوشه هستند تا محموله را ایمن کنند. این نوع در سایزهای ۲۰ فوت و ۴۰ فوت موجود می باشد.

کانتینر دو درب | کانتینر تونلی

این نوع کانتینر با درهای دو سر کانتینر، به عنوان “کانتینر تونلی” نیز شناخته می شود. کانتینرهای دو درب برای بارگیری و تخلیه سریع کالاها بسیار مفید هستند و فضای وسیع تری را برای کالاهایی مانند فولاد و آهن ایجاد می کنند. هر دو مجموعه از درها دارای مونتاژ قفل یکسان و مهر و موم های محکم برای محافظت از محموله در برابر عوامل هستند.

کانتینر ارتفاع بلند HQ

کانتینرهای ارتفاع بلند از نظر ساختاری مشابه کانتینرهای معمولی هستند، اما ارتفاعشان در حدود ۱ فوت بلندتر است. این کانتینرها در اندازه های ۴۰ و گاه ۴۵ فوت هستند که در ابتدای این صفحه ابعاد آن را بیان کردیم. در صورتی که ظرفیت حجم بیشتری مورد نیاز باشد از این نوع استفاده می شود. اکثر کانتینرهای بلند دارای یک شکاف در کف در انتهای جلو هستند تا ظرف را روی شاسی به اصطلاح یقه غاز قرار دهد که به آن اجازه می‌دهد پایین‌تر قرار بگیرد و ساختار بلندتری داشته باشد.

کانتینر پهلو باز

نوع پهلو باز، بسیار شبیه به کانتینرهای حمل و نقل معمولی و عمومی هستند، تنها تفاوت این است که درها می توانند به طور کامل از طرفین باز شوند. این ویژگی اتاق و دسترسی بسیار وسیع تری را فراهم می کند که بارگیری و تخلیه مواد را آسان می کند. این نوع در سایزهای ۲۰ و ۴۰ فوت تولید می شود و فضای کافی را برای اقلام بسیار بزرگی که نمی توانند از درهای معمولی جا بگیرند، فراهم می کنند.

کانتینر یخچالی

کانتینر یخچالی برای حمل و نقل محموله های حساس به دما و فاسد شدنی مانند گوشت، میوه ها و سبزیجات استفاده می شود. این نوع برای تنظیم دما به نیروی خارجی متکی است. یخچال ها معمولاً در ۲۰ و ۴۰ فوت تولید می شوند و معمولاً از فولاد هوازدگی معروف به فولاد Cor-ten ساخته می شوند.

کانتینر عایق دار

کانتینر عایق دار همانند نوع یخچالی، یک ظرف عایق یا حرارتی دارای یک کنترل دمای تنظیم شده است که به آنها اجازه می دهد تا دمای بالاتری را تحمل کنند. این نوع مجهز به انطباق الکتریکی (کمپرسور مکانیکی) برای خنک کردن یا گرم کردن هوای داخل کانتینر هستند. کانتینرهای عایق شده معمولاً از یک فلاسک خلاء، شبیه به یک بطری “ترموس” ساخته می شوند. به این ترتیب، آنها برای حمل و نقل طولانی مدت محصولاتی مانند غذاها، داروها، اندام ها، خون، مواد بیولوژیکی و مواد شیمیایی مناسب هستند.

کانتینر با ارتفاع نصف

کانتینرهای حمل و نقل نیمه ارتفاع برای حمل و نقل محموله های فله ای که سنگین و متراکم هستند طراحی شده اند. این نوع برای حمل و نقل کالاهایی مانند زغال سنگ و سنگ مناسب هستند، بنابراین برای استفاده در صنعت معدن عالی هستند. کانتینرهای نیم‌ارتفاع مرکز ثقل پایینی دارند، بنابراین بهتر می‌توانند بارهای سنگین‌تر را نسبت به نوع معمولی تحمل کنند، که باعث می‌شود آن‌ها همه کاره باشند و به اندازه کافی قوی هستند که در برابر محیط‌های صنعتی ناهموار مقاومت کنند. بارگیری و تخلیه این نوع بسیار آسان است.

کانتینر تانکری

کانتینرهای مخزن یا تانکرها از فولاد قوی یا سایر مواد ضد خوردگی برای حمل و نقل و حفاظت طولانی مدت مواد مایع ساخته شده اند. کانتینر تانکری باید حداقل ۸۰% پر باشد تا از موج خطرناک مایعات در حین عبور جلوگیری شود، اما همچنین نباید بیش از ۹۵% پر باشد وگرنه فضای کافی برای انبساط حرارتی وجود نخواهد داشت.

منبع این مطلب سایت کانکس دپوماشین می باشد.